MINI. Cultcar from day one.

Coolest Car by BMW

MINI is een Engelse autofabrikant, onderdeel van het Duitse BMW. Het merk produceert sinds april 2001 compacte auto's met divers motorvermogen, van de MINI One tot de MINI Cooper S en de MINI John Cooper Works.

SEXY and you know it

In 2001 werden zo'n 25.000 exemplaren van de MINI verkocht en sindsdien hebben de verkopen een snelle stijging laten zien. In 2012 kwamen voor het eerst de verkopen op jaarbasis boven de 300.000 stuks uit.

In 2014 bestond ongeveer de helft van de verkopen uit de MINI Hatch en er werden iets meer dan 100.000 MINI Countryman verkocht.

One - One (D) - Cooper (S)

De eerste generatie (MK I, van 2001 tot 2006) bestond uit 4 modellen:

  • de MINI One (instap-benzinemotor)
  • One D (instapdiesel)
  • Cooper (benzine) en
  • Cooper S (sportief).

In 2004 werd daar de cabrio-optie aan toegevoegd.

Clubman

De tweede generatie (MK II, vanaf 2006) bevatte ook een break-versie van de MINI, Clubman genaamd. Zo kwamen de modellen MINI Cooper Clubman, Cooper D Clubman en Cooper S Clubman erbij.

MINI Countryman

Sinds 2010 is er een nieuwe telg bij MINI, genaamd de MINI Countryman. Dit is een grotere 5-deurs versie van de MINI.

Image

Kleine weetjes. Good to know.

Mini verkopen én inkopen

De door mij aangeboden Mini's zijn met grote zorg uitgezocht en, na een grondige check, ingekocht.
Maar ik kom ook graag in contact met Mini bezitters die hun Mini aan mij willen verkopen. Ik stel uw telefoontje of email erg op prijs.
Bel of Whatsapp naar nummer 06-51 13 75 50 en emailen via contact onderaan deze pagina.

Mini gekocht, wat nu?

De betaling
Betaalt u per bank app, vergeet dan niet het daglimiet te verhogen.
De limiet verhoging bij de ING bijvoorbeeld duurt maar liefst 4 uur!
De registratie.
De registratie van een auto gebeurt bij de Rijksdienst van het Wegverkeer of RDW. Bij een PostNL punt kunt u de auto op uw naam laten registreren door middel van het zogenaamde Tijdelijk Document Nummer. Een inmiddels veel gebruikte methode is rechtsreeks in te loggen bij de RDW middels uw DigiD.
De verzekering.
Het is verstandig om de nieuwe auto te laten verzekeren voordat u naar huis rijdt. Een simpel sms of whatsapp met het kentekennummer en de meldcode (laatste 4 cijfers van het chassisnummer) naar uw tussenpersoon is voldoende. Doet u rechstreeks zaken met een verzekeringsmaatschappij, zoekt dan alvast het juiste telefoonnummer en openingstijden op.


Waar moet je op letten?

Van de voor-bumper tot de achter-bumper zijn veel dingen te controleren maar in het algemeen let je bij aanschaf van een gebruikte auto direct op het aanwezige service verleden.
Zijn de onderhoudsbeurten correct en frequent uitgevoerd? Meestal zijn die aantoonbaar door middel van het ingevulde onderhoudsboekje, bijgevoegde facturen of, zeker bij de Mini-modellen vanaf bouwjaar 2014 (de "F" modellen), een opsomming van die beurten in de boordcomputer.

Een, helaas, veel voorkomend issue is de airconditioning. De 'condensor' is een onderdeel van de airco welke nét achter de voorbumper is gemonteerd. Door het 'vangen' van vliegjes en steentjes kan deze condensor lek raken en het koudemiddel verliezen. U begrijpt dat de airco dan zijn werking geheel verliest en een redelijk kostbare reparatie het gevolg is.

Ook extra aandacht verdient het zogenaamde 'panorama'-dak of het dubbel glazen schuif- / kanteldak. Indien er teveel vuil in de sponningen van het dak terechtkomt en het mechanisme teveel zijn best moet doen om het te openen, dan kan er het een en ander afbreken. Goed schoon houden is het motto!

Bij de R-serie MINI's wil ook wel eens het airbag controle lampje gaan branden. Indien het geval dan altijd de storing laten uitlezen door een auto monteur. Het euvel zit hem vaak in de bedrading onder de stoel en dan met name onder de bijrijderstoel. Daar kunnen de aansluitingen de oorzaak zijn. Ook het matje in de zetel van de bijrijderstoel, welke aangeeft of er iemand zit, kan soms beschadigd zijn. Dus niet met je knieën op het zitvlak drukken. Ook als de MINI stoelverwarming heeft. Zo voorkom je beschadigingen van de eerder genoemde matjes.


PIMP your MINI

De eenvoudigste manier om je Mini op te leuken is niet alleen met een set lichtmetalen velgen, maar ook met zij-knipperlichten in een andere kleur - ook wel scuttles genoemd - en natuurlijk de spiegelkappen in een ander motief (zoals Union Jack) of kleur.

Een set luxe kentekenplaten met opleg letters geven de Mini ook een sjieke uitstraling. Ook wel eens gedacht aan een nieuwe set luxe vloermatten?

Ook is er de optie om de achterste ramen van je Mini iets te tinten zodat je als het ware privacy-glas nabootst. Graag verwijs ik naar de 'officiële' Mini Shop voor een aantal erg leuke accessoires.

Techniek

De Mini motoren beschikken over een onderhoudsvrije distributieketting in plaats van een kunststof getande riem. Zo'n ketting of riem zorgt er voor dat, via de krukas, de nokkenassen worden aangedreven en daardoor weer de in- en uitlaatkleppen worden bedient. De 'ademhaling' van de motor, zeg maar. Daarbij is het, en zeker ook bij een Mini, van belang dat bij onderhoudsbeurten de juiste olie wordt gebruikt (!) en dat je zelf in de gaten houdt dat je niet té lang door rijdt met vieze (oude) olie (!). Inwendige olie kanaaltjes kunnen dan namelijk verstopt raken en motorproblemen veroorzaken. Je olie écht op tijd laten verversen dus!

Motoren

De 2e generatie benzine motoren (vanaf 2010 in de 'R56' serie Mini's) zijn door BMW in samenwerking met PSA (Peugeot/Citroën/DS) ontwikkelde motoren. Bij het pre-facelift model 'R50' (2006-2010) had je het N12-motorblok (Cooper of VTi) en het N14-motorblok (Cooper S of THP). Vooral met het N14-motorblok kónden er ( zeker niet altijd) problemen voorkomen met de distributieketting en een hoger olieverbruik.


Het 'facelift'-model (2010-2014) heeft een N16 motor (Cooper) en N18 motor (Cooper S). Dat zijn verbeterde BMW/PSA motoren die geen of minder last hebben van distributieketting-problemen en olieverbruik.

De '1.6' 4-cilinder benzine motoren hebben meerdere uitvoeringen in prestatie: 75pk, 98pk, 122pk, 175pk en 211pk.

Benzine; Euro 95 of SuperPlus 98?

Bij aflevering van een Mini adviseer ik de nieuwe eigenaar om benzine met octaangetal 95 (E10 - tot 10% Ethanol) te vermijden en daarvoor af en toe octaangetal 98 of hoger (E5 - tot 5% Ethanol) te tanken. Ik ken collega's die alleen SuperPlus 98 of hoger adviseren.

Wat is Ethanol ?
Wat betekent Octaangetal ?

Motor Tuning

Elke auto is vanuit de fabriek uitgerust met standaard aansturingssoftware voor de motorcomputer, de ECU (engine control unit). Deze aansturingssoftware is in de meeste gevallen ver binnen de maximale belasting van de desbetreffende motor ontwikkeld. Tuners benutten deze marge door de parameters van software meer ideaal op elkaar af te stemmen, ofwel te optimaliseren. Er vindt software modificatie plaats waarbij motorparameters zoals gaspedaalinjectie, koppel begrenzers, turbo laaddruk, brandstof/luchtverhouding en de brandstofdruk opnieuw afgesteld worden.
Dit zorgt ervoor dat jouw auto veilig meer vermogen (PK) en Koppel (Nm) krijgt en in de meeste gevallen zal de auto ook zuiniger worden (tot 12%). Dit noemt ook wel stage 1 tuning (dus alleen de software).


Weetjedatjes

Dat de afstandbediening van een R50/R56 Mini, modellen gemaakt tot en met 2014, een accuutje in de sleutel hebben die via het dashboard opgeladen wordt? Het advies is dan ook om die reservesleutel óók af en toe te gebruiken om de accu op te laden. Mini modellen vanaf 2014 hebben gewoon weer een klein verwisselbaar batterijtje (CR2032).

!! Een Mini heeft géén reservewiel... en in sommige gevallen zelfs geen banden-reparatiekit! In dat geval is de betreffende Mini 'af fabriek' geleverd met zogenaamde 'Run Flat'-banden. Dat zijn banden waarmee je, ondanks dat ze al lek zijn, nog met een beperkte snelheid en afstand, een stuk door kunt rijden.

Het op naam zetten van uw nieuwe Mini kunt u ook rechtstreeks zelf regelen via de website van de RDW. U logt dan in via uw DigiD-app. Klik op RDW om naar de betreffende pagina te gaan voor meer informatie.

Voordat de vorstperiode begint smeert u het best de deur rubbers van uw MINI in met speciaal daarvoor bedoelde stick of spray. Indien u een spuitbusje gebruikt spray dan eerst op een doek en wrijf dan daarmee de rubbers in.

Vanaf 2017 is de fabrieksgarantie van MINI's 3 jaar.

Image
© 2022 WOWCARS contact